Kompetensutveckling & Lärande
Då och då ser vi skämtsamma teckningar där rekryterare efterfrågar 10 års erfarenhet av kandidater inom ett område som bara funnits i två år. Skämt åsido, detta sätter fingret på den stora ombytligheten och förändringstakten i vårt samhälle. Vad som igår var en nyckelkompetens har dagen därefter ersatts av något helt annat. Och sättet som vi föredrar att lära oss på och hur vi tillgodogör oss information ändras hela tiden.
Samtidigt finns det vissa kärnkompetenser som löper över en hel karriär utan att förändras. Och ibland fungerar de traditionella inlärningsmetoderna allra bäst. En individ som aldrig slutar lära sig, är en individ som driver en organisation framåt – om man får rätt förutsättningar. Därför är kompetensutveckling och lärande centrala frågor inom organisationer som vill ha framåtdrift.
Tyvärr har många organisationer halkat efter i utvecklingen, både tekniskt och pedagogiskt. Utvecklingen i våra privatliv har ett rejält försprång och vi tillgodogör oss information via sociala medier, appar och strukturer som många organisationer inte är särskilt delaktiga i.